h1

Tea Jersey szigetén

április 11, 2008

A négynaposra tervezett ötye-kirándulásból ötnapos lett a londoni havazás miatt. Eddig csak a rádióban hallottam, hogy “töröltek háromszáz járatot”, most aktív részesei lettünk az eseményeknek, amelyek korántsem keltették bennünk a nyugati civilizáció hatékonyságának érzetét. Valamint voltak olyan pillanatok, amikor abban sem lehettünk biztosak, hogy a nem kevés pénzért megvásárolt repülőjegyünkkel a kezünkben egyenrangú félként, netalán ügyfélként kezelnek minket. De félre panaszt és viszontagságot (azt azért még megjegyzem, hogy hazatérve az internet nem akart működni, csak mostanra győztem meg), jöjjön a beszámoló! Sőt: beszámolók!

Elsőként a helyről, ahol jártunk. Jersey szigete a dzsörzé anyagról és pénzügyi szolgáltatásairól ismert. Közelebb van Franciaországhoz, mint Angliához, nem tagja az EU-nak, sem az Egyesült Királyságnak, saját pénze van a királynő képmásával, amit a nagy szigeten már nem fogadnak el, ők azért, biztos, ami biztos alapon elfogadják az angol fontot. Angol nyelvű és kultúrájú, egyedül a földrajzi és utcanevek árulkodnak a francia múltról. Pontosabban normanról, ami 1204-ig tartott, ettől kezdve angol fennhatóság alatt állt és jelentette az első tengeri védvonalat. Ezért ma nagyon hálás a helyi turizmus rt, hiszen több drámai megjelenésű vár maradt az utókorra. (Bár nekünk, szárazföldi patkányoknak rendkívüli látványosságot jelentett az ár-apály jelensége is.)

jersey vár

Első gasztroélményként az angol teázóban tett látogatásunkról számolok be. A történet a nyolcvanas évek elején kezdődik egy budapesti gimnáziumban, ahol egy színházorientált tanuló dramatizálja és megrendezi Oscar Wilde magyarul Bunbury, angolul The Importance of Being Earnest című darabját. A szereposztás két tagja (Gwendolyn és Cecily), valamint a rendező huszonnyolc évvel később együtt utaznak Jersey-re, hogy (többek között) uborkás szendvicset egyenek. Ennyi idő alatt ki is derülhetett volna, hogy a cucumber sandwich egyszerűen vajaskenyérből és uborkából áll, de ezt ott a tearoomban megtapasztalni mennyivel élményszerűbb élmény! Szerencsére mást is kértünk, nemcsak a sehová nem vezető nosztalgiázásba fordultunk. Az asztalon quiche, kétféle gyümölcsös pite (egyik plum&almond, másik damson&apple), cheese scones és cherry tart látható mindenféle csatolt részeikkel. A cucumber sandwich első fogyasztásának történelmi jelentősége mellett nem törpülhet el a double cream szintén első ízben való megtapasztalása mellett. A tea a legáltalánosabb angol zacskós, ahogy a helybeliek is isszák, természetesen tejjel, ami, elárulom, finom. Nem mondom, hogy a japán szárított füvemről átállok holnaptól erre, de egy angol teadélutánhoz rendkívüli módon adekvát megoldás.

Külön szólni kell végtelen türelmű vendéglátóink (még akkor is volt lélekjelenlétük előkapni egy üveg kaliforniai vöröset, amikor vert hadakként visszakullogtunk a reptérről) angol felének reakciójáról a tearoomra vonatkozó kívánságunkkal kapcsolatban. Elsőre nem tudtam hová tenni furcsállását, ám világra szóló empátiámmal és élénk fantáziámmal elképzeltem a definíciószerűen csökkent értelmű turistákat, amint Budapesten gulyáslevest akarnak enni cigányzene kíséretében. Hol az a bármekkora vendégszeretettel rendelkező magyar házigazda, aki ettől nem izzad le és nem kívánkozik Észak-Koreába? Hát nagyjából ilyen hatást válthattunk ki mi is, három szédült tyúk, akik valamiféle ködös múltba vesző furcsa hagyományt kergetnek. Szerencsére vendéglátóink magyar fele, a Tintalevesen már vendégszerepelt M. nem ismer lehetetlent és felhajtott egy igazi teázót, csipketerítővel, unokájukat legeltető angol nyugdíjasokkal és a fent ismertetett finomságokkal. Mert minden finom volt, friss és éppen jó hőfokú. Csak Miss Marple hiányzott, pedig kerestük.

Folyt. köv.: indiai takeaway, halpiac, scallopot sütöttem, gasztroirodalom és könyvesbolt, local food, farm shop, pubvacsora etc.

Reklámok

20 hozzászólás

  1. Jaj de izgi! 🙂
    Gyerekkorom óta vágyom Jerseyre, én viszont Gerald Durall hatására.


  2. A járattörlés feletti izgalmak miatt jelenleg azon az állásponton vagyok, hogy átszállással sehová, amúgy természetileg és éghajlatilag valóban nagyon érdekes a sziget.


  3. Zsuzsa megelőzött, akartam reklamálni, hogy Durrell állatkertjéről is híres.
    És én is vágyom, járat ide, vagy oda.


  4. Apropó átszállás – Észak Cipruson voltam ősszel. Isztambulban három élménydús órán át a vámmentes bolt előtt sétáltam fel-alá. (Oda ugyanis csak török géppel lehet utazni, mivel harminc éve nemzetközi bojkott alatt áll.) 😦


  5. Cserke – Ne vess meg (nagyon), de Durrell kimaradt ebből a négy napból, az élővilágból csak a növényvilágot csodáltuk és persze a herkentyűket.

    Hobbiszakács – Mondjuk a Gatwicken több látnivaló volt, de még nőknek is sok volt rá a hat óra.


  6. Lol, én meg Oscar Wilde szemináriumra jártam az egyetemen, és a Bunbury cucumber sandwicheiről hasonlóképpem fantáziáltam. Nigella írta azt hiszem a Feast-ben hogy neki meg a szintén semmikülönös jam tarts ilyen irodalmi jelentőségű kaja (talán az Aliz csodaországbólból?)
    Nekem még a puliszka ilyen, a 77 magyar népmese miatt 🙂 Addig nyaggattam anyukámat, amíg csinált nekem, na addig tartott a varázslat.


  7. Puliszkát nem vízben, hanem tejfölben kell megfőzni (nem megy össze), majd friss túrót és vajat kell belékeverni. Nyámi… Egy könnyelmű pillanatban leírom a receptjét.


  8. Hobbiszakács, ha leírod, adok majd neki még egy esélyt 🙂


  9. Igyexem sort keriteni rá 🙂


  10. Zsófi – Arra az Oscar Wilde szemináriumra szívesen jártam volna. Nálunk nem volt, így kénytelen voltam önképzeni = magamban olvasni.

    Hobbiszakács – Amint látod, tömegek követelik azt a puliszkát.


  11. […] együtt jutunk el az Anglia közeli szigetre, mi ott teázni fogunk! És teáztunk is (beszámoló itt), az élmény a mai napig elkísér bennünket, mint egy sokára beteljesült álom. És hogy […]


  12. Olyan, de olyan ez az írás, hogy máris megyek Jersey szigetére. Nekem az egész ötórai tea megfelel, ami az asztalon látható.

    Hohó, Hobbiszakács, nálam máshogy ecsetelted Te a puliszkát:-)), pici vaj, mellé görög joghurt vagy tejfölös túró, külön kanalazva:-))) De ez az újfajta is nagyon érdekel, szóval kérjük!!

    (A Bunburyt még Paudits B.-val láttam anno, talán az volt az első nyomatékosabb angolszász emlékem. Ha jól emlékszem, abban is ettek uborkás szendvicset:-))


  13. Mamma – Az ötórai tea valóban nagyon jó intézmény. Azt csak ide merem leírni kisbetűkkel, hogy a fent említett Bunburyn kívül én még rendeztem is a darabot. Hát nem éppen a Madách Színházban, csak a gimnáziumunk pincéjében…


  14. sziasztok

    Érdeklődni szeretnék, hogy az ősszel szeretnék kimenni , Jersey szigetére dolgozni mint felszolgáló!

    De azt hallottam hogy az adó mértéke 20% lesz , sőt egyesek 50% beszélnek.
    Mi igaz ebből?

    Egyébként a munkalhetőségek ősszre valamelyest megváltozik?

    Az egyik ismerősöm angliába (Londonba) akart menni dolgozni, de a válság utolérte így a négy hónap kinttartózkodása alatt , egy helyet sem talált.
    Ja , 8 nyelven beszél , ugyhogy nem egy elveszett emberke.

    De visszatérve Jersey szigetére, nagyon tetszik nekem ez a hely, szomoru lennék , ha mindenki azt válaszolná , hogy tényleg nem érdemes kimenni e szigetre, hisz mindenki menekül onnan.

    várom a válaszokat

    atesz


    • Szia! Sikerült a végén Jersey-n elhelyezkedned? Én is tervezem, azért kérdem!


      • Szia! A vendéglátásban (felszolgáló, báros, cukrász, szakács, szobaasszony stb.) még mindig elég sok álláslehetőség van, pedig ez már az “utószezon”.


      • Szia! Köszi a választ 🙂 És kell hozzá szakirányú végzettség, vagy qualified státusz?


      • Szia! Igazán nincs mit 🙂 A legfontosabb az angol nyelvismeret, ezt mindenhol kihangsúlyozzák…A “papírt” nem nagyon nézik,(szerintem) általában gyakorlatot, tapasztalatot kérnek, de szakmája válogatja. Valahol betanítanak, valahol viszont referencia is kellhet. Remélem, tudtam segíteni.


      • Szia! Igen, sokat segítettél ezekkel az infokkal, nagyon köszönöm 🙂 A végzettség az, ami izgatott, mert teljesen más területen tanultam és dolgoztam, de az angol és a francia is megy, azzal lesz legkevésbé gond 🙂 Köszönöm!


  15. […] vagyok biztos, hogy jobbat főztem, mint a nálunk nem létező sarki indiai. Mert amikor tavaly olyan helyen jártam, ahol volt a sarkon, az egészen lenyűgöző volt. Hát igen, az indiai ételekkel több […]



Vélemény, hozzászólás?

